2001- New York

05-06-2001

De dag voordat we voor een klein weekje naar New York vertrekken. Ik had de reis geboekt bij Jan Doets, te Heerhugowaard. Min of meer als verassing voor mijn vrouw. We zijn dit jaar 5 jaar getrouwd en ze vroeg mij iets leuks te verzinnen. Nou je had haar gezicht moeten zien !! Die vliegtickets heb je op de computer gemaakt !! Nah , dus niet …. die waren echt. Na overtuigd te zijn en het besef dat ze een week zonder haar dochter moest (geregeld met opa & oma ) was ze er (gelukkig voor mij ) erg positief mee ingestemd. Morgen vertrekken we en de vakantiekriebels zijn aanwezig……………….

06-06-2001

02.45 uur ( New York tijd )

De wekker ging vroeg vanochtend, om 04.15 uur werden we opgehaald door de Schiphol taxi. De chauffeur was goed aanspreekbaar en het toeval wilde dat deze man ook zeer geïnteresseerd was in de United States. Hem gewezen op de Amerika groep en op mijn website http:\\amerika.boogolinks.nl. Nadat we nog een familie uit Haarlem opgehaald hadden, kwamen we om even voor 6 uur op Schiphol aan. We konden meteen inchecken, ontbijt bij McDonalds genuttigd, konden we alvast wennen aan al dat junkfood. Nog even langs de taxfree winkels gewandeld, echt veel schelen de prijzen niet meer naar mijn inzicht. Alleen de rookwaren zijn aardig goedkoper. Gelukkig niet meer nodig, vandaag een jaar geleden ( na 14 jaar ) gestopt met roken.

Gezicht op wolkenkrabbers vanuit Battery Park Markt in Chinatown

Om 07.45 uur konden we het vliegtuig in, dat ging allemaal redelijk vlot bij Singapore Airlines. Om half negen stegen we op, zonder problemen. Nu is het bijna 03.00 uur s’nachts NY tijd.. en we vliegen boven de Noordzee…….., nog 6 en half uur. Bijna negen uur s’avonds nu…., op een kwartier na 24 uur op ! Het end in bek dus ;).. Nadat we veilig geland waren, stond ons nog een rit van het vliegveld naar het hotel te wachten. We reden met Grayline, online een roundtrip geboekt. Dat werkte op zich wel prettig, buiten dat de dame achter de balie water zag branden. Online geboekt ?? hmmm daar moet ik even over bellen hoor ! Een klein half uur later konden we toch in de taxibus stappen. Wat we niet wisten dat deze rit 1 ½ uur zou gaan duren. Wat een gekkenhuis zeg, op de straten van New York. Het bleek achteraf ook dat woensdag de drukste dag is in Manhattan qua verkeer. Het Hotel zag er op het 1e gezicht goed uit, De kamers waren wel erg klein en het tweepersoonsbed bestond uit twee delen en hoog en een laag deel. Maar dat mag de pret niet drukken. Verder hebben vandaag de boel een beetje onderzocht, het metro systeem de straten en een aantal winkels. De metro is erg handig om snel te reizen, we hadden dan ook een metrocard gekocht die de hele week geldig was. Deze koste $ 17 per stuk, maar was het geld meer dan waard. Het normale tarief is $ 1,50 per rit. Het hoogte punt van vandaag was een bijna 3 uur durende boottocht om het gehele Manhattan eiland heen. Close up Lady Liberty en een mooi gezicht op de skyline van Manhattan. Bek af liggen we nu in bed, Esther slaapt volgens mij al. Ik ga nog even een stukje Nba Finals (basketball) kijken, ben benieuwd hoelang ik het vol hou. Morgen gaan we weer een hoop doen.. signin off @ 21.08 …

Lady Liberty

07-06-2001

05.45 uur wakker, valt wel mee dus. Het basketball in dromenland bekeken. Zie net op het nieuws dat Philadelphia gewonnen heeft van de Lakers ( 48 p. Iverson, 44 p. O’Neill) Esther komt net onder de douche vandaan en ik ga voor de korte broek vandaag.. We gaan even lekker ontbijten ergens, het weer lijkt goed ( 74 F. , ong. 22 C) Zal weer een lange dag worden, met veel lopen. 23.11 uur ……. Inderdaad veel lopen, My Feet Hurt !!!!. Schitterend weer gehad vandaag, heel veel gedaan. Om 7 uur vanochtend zijn we op pad gegaan, we begonnen met een bakkie koffie bij Dean & Deluca nabij het Rockefellercenter, erg goed te drinken en ook de almond croissants waren goed te beuren. Een wandeling door Chinatown was het volgende, daar was een markt met levende vissen en een groot soort padden. Het rook niet erg fris, maar wel interessant om te zien. Zo ook was natuurlijk Lady Liberty, een must net als Ellis island het voormalige immigration eiland. Bij beide “attracties”was het erg druk, we hebben dan ook de nodige foto’s gemaakt en even genoten van het zicht op de skyline van Manhattan. Om daarna weer verder te gaan. Op Ellis island trouwens nog even gekeken of onze naam voorkwam op de enorme muur met namen van immigranten… , en waarempel de naam eis en vaneis ( aan elkaar ) kwamen voor op de muur, dus toch voorouders in Amerika ????

Uitzicht op Manhattan vanuit de 107 ste verdieping van het World Trade Center Madison Square Garden

S’middags zijn we op het dak van het World trade center geklommen. Nah, toch maar met de lift , wat een hoog gebouw en wat een uitzicht ! We waren trouwens snel boven, 107 verdiepingen binnen ong. 30 sec. Ja het was de moeite waard. Wat een gigantisch uitzicht heb je zeg ! Je moet alleen geen hoogtevrees hebben. Na genoten te hebben van het uitzicht zijn we doorgelopen naar Wallstreet, Uiteraard een bezoek gebracht aan The New York Stock Exchange wat een gekkenhuis, leuk om een keer te zien, maar ik zou er niet moeten werken. Nog even geshopt bij Macy’s , Nike town & gegeten bij Taco bell. Op de avond hadden we ons voorgenomen om het Empire state building bij night te doen, heel indrukwekkend, zeker een aanrader ! Wederom een gigantisch uitzicht ! Toch weer heel anders dan vanaf het World trade center. Een tip : we gingen tegen zonsondergang naar boven en bleven totdat het donker werd. Zo heb je uitzicht by day & by night voor 1 prijs ! Na daarvan te hebben genoten zijn we doorgelopen naar Timesquare, even een snelle glimp opgevangen, daar gaan we zeker nog even naar terug. We waren beide zo moe van al dat lopen dat we een Taxi naar het hotel hebben gepakt, en de rest voor morgen bewaren. Ik denk dat we beginnen met een bak koffie bij Starbucks…… inmiddels 23.30.. ik ga lekker plat …

Kranten Boxen in East Village Deze foto is de enige getuige van onze

08-06-2001

Vanmorgen om 07.30 uur opgestaan en hierna heerlijk van een bak koffie genoten bij Starbucks (volgens Amerikaanse gebruiken was ie “small”, maar ik had genoeg cafeïne binnen voor de hele dag…). Hierna de metro gepakt en naar Madison Square garden gegaan voor een rondleiding. Tjee wat is die groot zeg .. zelfs Ahoy is er niet veel bij ! Madison square garden is de thuis sporthal van basketball, ijshockey, circussen en concerten.Voor een beetjesportfanaat een must om dit te zien. Hier spelen ook the New york Knicks hun partijtjes. Na de rondleiding hebben we even rondgelopen in de straten van New York en geshopt in de Manhattan Mall meteen wat junkfood naar binnen gewerkt. Ja , je moet een beetje aan de MCvitaminen denken als je daar bent. Hierna zijn we weer in de metro gestapt om even een kijkje te nemen in East Village. Dat was toch wel weer heel anders als het centrum van Manhattan. Even rondgehangen in het Washington square park gezeten, tussen de zwervers, en andere mensen, zeer excentriek, ’s avonds kan je maar beter niet komen in de parken van NY. We hadden om 15.00 uur een “date” met Johan van de Discussiegroep in het Liberty State park, New Jersey. Helaas op de verkeerde gele boot gestapt (naar Staten Island), we moesten de boottaxi hebben, die was moeilijk te vinden, dus waren we wat aan de late kant. Toen we ein-de-lijk in het park waren aangekomen moesten we nog een heel eind lopen naar de afgesproken plek we hadden geen voeten meer over…. Dat viel even vies tegen en dat terwijl ze daar op ons zaten te wachten met een auto ! 🙂 Uiteindelijk zijn we met Johan en Marcel teruggereden en hebben onder het genot van een biertje lekker op een terrasje gezeten. Nadat Johan en Marcel waren vertrokken, hebben we hier nog even gegeten en zijn toen weer met de boottaxi naar Manhattan gegaan. Uiteindelijk was het een geslaagde middag.

Brooklyn Bridge Little league baseball op zaterdagmiddag

Op Manhattan in de metro gestapt richting het hotel daar even wat bagage achter gelaten om “sjouw” vrij de avond door te kunnen brengen. Een taxi gepakt naar Time square en lekker rondgelopen & snuffelen bij al de winkeltjes. Later zijn we nog even in een heel groot internetcafe geweest en wat emailtjes verzonden aan het thuisfront. Om +/-23.00 uur een taxi naar het hotel genomen want onze voeten waren niet meer vooruit te branden.

09-06-2001

Begonnen met wat shoppen, NBA store …..geweest. Toen de metro genomen naar Brooklyn om daarna terug te wandelen over de Brooklyn bridge…lekker gewandeld met een mooi uitzicht op de skyline van New York. We zouden nog een boottocht gaan maken met The beast, helaas vaarde deze voor de 2e keer deze week niet uit. ’s middags lekker in Centralpark rondgehangen. Central Park zoo daar kwamen we later op de dag terecht, grappig een dierentuin met ijsberen midden in het park van zo’n wereldstad. We hebben heel erg lekker gegeten bij een Texas BBQ steakhouse. Schijnbaar hadden ze door dat we toeristen waren want de tip a 17 % stond al op de rekening. Erg vervelend als je dat niet doorhebt als toerist, als je niet oplet betaal je zo een dubbele tip ! Even om denken dus als je naar de USA gaat.

David Coulier of te wel Joey van Full House in Carolines Puerto Rican day op 5 th avenue, zondag 11 Juni

Op Broadway naar Carolines comedyclub geweest, topper was David Coulier, Joey van Full house…een comedy serie uit de begin jaren 90. Dit avondje uit was in verhouding niet duur en erg leuk, vooral komisch ! Als je niet zo van musicals houd is dit een aardig alternatief. Moe maar voldaan nemen we die oh zo makkelijke taxi terug naar het hotel. Laatste nachtje voor de boeg… morgen lekker rustig aan doen .. ’s avonds weer terug vliegen

10-06-2001

Vanmorgen om 8 uur opgestaan…. Het bleek Puerto rican day te zijn in NY vergezeld met een parade.. de schatting van de politie was dat er wel 2 miljoen mensen op en rond 5th av. waren . We hebben enige tijd staan kijken en rond een uur of 12 waren al de feestende puertoricanen wel zat. De rest van de middag door gebracht in Central park , het was schitterend weer, dus best uit te houden. Ong. 28 C. Het lijkt wel of op zondag heel New York naar het park komt. IJsje gegeten, mensen kijken ( wat is dat toch leuk ! ) nog even bij een honkbal wedstrijd staan kijken. Kortom je kunt je best vermaken in Central Park. Om een uur of 3 besloten we om toch maar onze coupon van de grayline downtownloop tour in te leveren, die hadden we immers bij onze reisbescheiden verstrekt gekregen. We vonden de metro nl. veel makkelijker en sneller gaan, dus we hadden hier nog geen gebruik van gemaakt. Desalnietteplus een rond rit gemaakt van ong. 2 uur gemaakt door Manhattan, toch leuk om nog even alles te bekijken voordat je weer naar huis vertrekt. Op times square nog een maal aan de spare ribs bij Dallas BBQ… Om je vingers bij of te likken. Na ons”galgenmaal” rustig terug naar het hotel gelopen om daarvandaan rond een uur of 7 weer naar het vliegveld te vertrekken. Moe maar voldaan zitten we weer in het vliegtuig,, met een korte maar hevige vakantie achter de rug.

Een aanrader voor iedereen, New York The city that never sleeps…………